Als medewerker bij een overheidsinstelling ben jij het visitekaartje van de (lokale) overheid voor de inwoner. Je voert gesprekken met mensen uit uiteenlopende doelgroepen en soms heb je te maken met een emotionele gesprekspartner. Daarbij komt dat de overheid momenteel niet als betrouwbaar wordt ervaren. Veel medewerkers bij gemeenten vinden het dan ook lastig om tijdens een moeilijk gesprek de rust en regie te behouden en het gesprek de juiste kant op te sturen. Zeker wanneer er ook nog eens tegengestelde belangen, slecht nieuws of een langslepend traject bij komt kijken, kan zo’n gesprek voor jou als professional spanning met zich meebrengen. Want je wilt het graag goed doen!
Misschien herken jij dat gespannen, onzekere gevoel ook wel? Dat is niet gek, want het is lastig om de regie te behouden wanneer emoties hoog oplopen en er wrijving in het gesprek ontstaat. Dit kan leiden tot frustratie en kost vaak veel energie.
De Masterclass Gespreksvaardigheden
Gelukkig zijn er dingen die je kunt doen om je zekerder te voelen tijdens het voeren van dit soort – soms lastige – gesprekken en frictie te voorkomen. Met de inzet van de juiste kennis en gesprekstechnieken krijg jij de regie weer terug over het gesprek, weet je jouw gesprekspartner op de juiste manier te vinden en timmeren jullie samen aan de weg naar het gewenste resultaat. Met de inzet van de juiste technieken weet jij de rust in het gesprek te bewaken en het vertrouwen vanuit de inwoner te creëren, of juist te behouden. Wanneer je deze technieken beheerst, weet je zeker jullie het gesprek beide afsluiten met een goed gevoel, duidelijke afspraken en concrete vervolgstappen.
Wil jij ook sterker worden in je werk en zo optimaal mogelijk het gesprek voeren, met voldoende oog voor zowel de inwoner als jou als medewerker? Volg dan de Masterclass Gespreksvaardigheden.
Tijdens de Masterclass Gespreksvaardigheden…
- PDoe je in een fijne, vertrouwde en gemoedelijke omgeving kennis en vaardigheden op over het effectief inzetten van gesprekstechnieken die afgeleid zijn uit het vakgebied van mediation;
- POntdek je het vier elementen model, met uitleg over elk element waarop goede communicatie tussen overheid en inwoner berust;
- PLeer je van twee ervaren overheidsmediators die expertise hebben op het gebied van mediation tussen burger en overheid;
- PIs er een informele sfeer met ruimte voor vragen en het bespreken van cases uit jouw praktijk;
- PIs er ruimte voor inbreng van jouw best practices;
- PVolg je een masterclass op maat. De inhoud van de masterclass wordt aangepast op de vraagstukken die er bij jou en de andere deelnemers spelen. Van tevoren ontvang je vragen zodat zij de masterclass voor jou zo waardevol mogelijk kunnen maken;
- PLeer je hoe je het gesprek op een optimale manier voert, zowel voor de inwoner als voor jou als medewerker van de gemeente;
- PNa afloop van de masterclass weet je zeker: welke kant het gesprek ook op gaat, jij kunt ermee uit de voeten!
Wil jij je ook zekerder voelen in jouw rol tijdens lastige gesprekken? Volg dan de Masterclass Gespreksvaardigheden van Kleve Mediation. Schrijf je op tijd in, want er wordt gewerkt met kleine groepen. Daardoor is er maar een beperkt aantal plaatsen beschikbaar.
Praktische informatie
Datum en locatie
De Masterclass Gespreksvaardigheden vindt plaats op 25 november 2022 in de mooie D’Olde Karke in Echten. Deze karakteristieke oude kerk is het dorpstrefpunt van Echten en daarmee een passende locatie waarin we op een gemoedelijke, vertrouwde manier samen werken aan het voeren van de juiste gesprekken met inwoners met behulp van waardevolle gesprekstechnieken en -modellen.
De Masterclass Gespreksvaardigheden duurt van 13.00 tot 16.00 uur. De kosten voor deelname zijn € 145,- per deelnemer. Er kunnen maximaal 12 personen deelnemen aan de masterclass. We kiezen voor een kleine groep deelnemers om zo voldoende ruimte te behouden voor jouw persoonlijke vragen, cases en best practices.
Tijdens de masterclass doe je eerst kennis op over de basiselementen voor een goed gesprek en hoe jij daarmee kunt werken. Vervolgens gaan we in op de vooraf gestelde vragen. Vanuit onze kennis en ervaring op het gebied van overheidsmediation reiken wij jou de tools aan waarmee jij weer verder kunt. Er is ook ruimte en aandacht voor het bespreken van jouw ervaringen en het delen van jouw best practices.